چرا پیکاپ شخصی؟

– عدم اطمینان به آژانس؛ به هر دلیلی…
– زیاد بودن تعداد نفرات؛ مثلا در کیس های خانوادگی. در اینصورت صرفه با پیکاپ شخصیه چون یه نفر میتونه بره به جای همه. ولی آژانس هزینه رو ضربدر تعداد افراد میکنه.
– هم فال و هم تماشا؛ یعنی برید هم به صورت سیاحتی هم پیکاپ ویزا رو انجام بدید.
– در مواردی؛ عزیمت مستقیم به امریکا (البته پیشنهاد من پروازهای قطر ایرویزه)
– اما مهمترین دلیل بحث زمانیه؛ با توجه به اینکه پیکاپ شخصی سریعتر ازپیکاپ آژانسه، در مواقعی که بر هر دلیلی یه هفته هم براتون یه هفته است، میتونید از پیکاپ شخصی استفاده کنید.

خدمات پیک مدارک ویزا سفارت امریکا در ترکیه
خدمات پیک مدارک ویزا سفارت امریکا در ارمنستان
خدمات پیک مدارک ویزا سفارت امریکا در امارات

مدارک لازم جهت پیکاپ شخصی

– پاسپورت (الزامی)
– پرینت کوریر نامبر (الزامی، ادامه رجیستری، به سایت رجیستر سفارتتون مراجعه کنید برگه اول رو به شما میدن دومیش می‌ره توی پاکت پستی)
– برگه ای پی (همون برگه ای که افیسر میده و با خودکار روش تیک زده)
– پرینت ایمیل کلیری (اختیاری و اصلا لازم نیست)

چند توصیه:
متن ایمیل کلیر رو به دقت مطالعه کنید شاید مدارک دیگه ای از شما درخواست شده باشه و حتما از پاس کپی تهیه کنید.
این مدارک رو باید به مامور پست تحویل بدین. شاید مامور پست اصلا چک نکنه چی گذاشتید پس خودتون حواستون باشه.
وکالت برای پیکاپ در ترکیه مورد نیاز هست برای همسر و فرزندان بالای سن قانونی : لازمه که وکالت رو ببرید که به ترکی استانبولی ترجمه کنید (مهر وزارت خارجه و سرکنسولگری باید پای ترجمه ها باشه) پس برای پیکاپ در پایان سال مالی به موقع برنامه ریزی کنید.

و اما کوریر چیه؟

منظور از کوریر یا (courier service) یا کوریر نامبر همون سرویس پیکه. به عبارتی کوریر (courier) در لغت به معنای پیک و شرکتیه که خدمات حمل بسته‌های مختلف را ارائه می‌ده.

کوریر رو چطور بگیرم؟

شما باید پاسپورتتون رو بفرستین سفارت که ویزا روی اون بچسبونن حتی ممکنه نقص مدارکی هم داشته باشید که باید از طریق سرویس پست به سفارت ارسال کنید(توی ایمیل کلیر سفارت به شما میگه اگر مدرکی نیاز باشه همراه پاس ارسال کنید…)، برای گرفتن کوریر به صورت کلی مرحل زیر رو باید انجام بدید؛
 ۱) برین داخل اکانتی سفارت که اونجا رجستر انجام دادین
۲) بعد گزینه continue رو بزنین
۳) بعد گزینه آخر که گفته the embassy has instructed me to send more documents رو انتخاب کنین
۴) توی باکس توضیحات بنویسید که چه مدارکی رو دارین میفرستین سفارت مثلا پاسپورت یا هر مدرک دیگری
۵) پس از تکمیل مراحل و در انتها از برگه (کوریر فرم) یه پرینت تهیه کنید
۶) کوریر فرم رو همراه با پاسپورت مدارک ببرید دفتر پستی

نکته؛ وقتی “Courier-In Authorization Certificate” رو پرینت میگیرید، دو صفحه است. یک صفحه رو باید به مامور پست نشون بدید و مال خودتون خواهد بود و یک صفحه شو باید داخل پاکت بذارید (اونی که متنش کوتاه تره میره تو پاکت خودش توضیحات داره کدوم صفحه باید بره تو پاکت)

اموزش تصویری گرفتن فرم کوریر برای سفارت امریکا pdf

اگر چند نفر هستید مثلا خانواده اید، مدارک هر کس رو جداگانه داخل پاکت بگذارید و روی پاکت اسم طرف رو بنویسید تا خودتون گیج نشید.
مامور پست یه قبض/ فرم بهتون میده. نام خودتون، آدرس هتلتون، شماره موبایلتون و آدرس سفارت رو در مکان های مربوطه بنویسید و امضا کنید. این اطلاعات رو از قبل آماده داشته باشید و این بخش مخصوص انکارا بود برای ایروان کارمند یومکس روی برگه کوریر یه شماره پیگیری مینویسه + ادرس سایت یومکس (پایین تر لینک گذاشتم) که از طریق اون سایت میتونید مرسوله رو پیگیری کنید که در کجا قرار داره و بفهمید کی به پست برگردونده میشه البته خود سفارت هم ایمیل میده که برید پیکاپ کنید. مامور پست، همه مدارک رو میذاره تو پاکتهای پستی بزرگ و کارهای اداری شو انجام میده و قبض رو به همراه بارکد نامبر بهتون پس میده. از اینجا کار شما در مرحله رهگیری و انتظار شروع میشه!
با استفاده از بارکد نامبر میتونید برای انکارا و ایروان در وبسایتهای زیر، مدارکتون رو تا زمانی که به سفارت تحویل میشه رهگیری کنید:

پست ptt انکارا http://gonderitakip.ptt.gov.tr/en
پست یومکس ایروان http://www.umaks.am/en

معمولا اینطوریه که اگر امروز مدارک رو به پست بدین فردا صبحش تحویل سفارت میشه.
بعد از اینکه مطمئن شدید به سفارت تحویل شده، پیگیری رو از سایت واشنگتن (سیس) انجام میدید.
یکی دو روز کاری پس از تحویل مدارک به سفارت طول میکشه تا اولین آپدیت رو بخورید و این به مفهموم اینه که پاکت شما باز شده و روند آغاز شده. اولش وضعیت AP میشه بعدش در اخر ایشود. اگر خوش شانس باشید، ممکنه روز کاری بعد، ایشود بشه ویزاتون وگرنه ممکنه حتی تا 7 روز کاری (به قول خودشون) هم طول بکشه.
همه اینها منوط به اینه که شما نقص مدرک ندارید.
هر زمان توی سایت واشنگتن ایشود شدید، باید منتظر دریافت ایمیل از سفارت باشید که بهتون میگه مدارک و پاسپورتتون رو با فلان بارکدنامبر تحویل پست داده. با این بارکد نامبر میتونید دوباره تو همون سایت هایی که قبلا گفتم رهگیری کنید که کی به شعبه مربوطه میرسه. وقتی رسید به شعبه میتونید برید پیکاپ کنید.

اگر پاس شخص دیگری غیر از خودتون رو میخواید پیکاپ کنید، باید ایران وکالت گرفته باشید ازش برای دریافت پاسپورتش از ptt ولی برای یومکس نیاز نیست، بعد وکالتنامه رو به ترکی ترجمه کنید و پس از اخذ مهر دادگستری و وزارت خارجه (اینارو دارالترجمه انجام میده) ببرید سفارت ترکیه در تهران (چهارراه استانبوول) که براتون تاییدش کنه. این وکالت و ترجمه و اینا خودش حداقل 2-3 روز طول میکشه بنابراین اگه قصد پیکاپ شخصی اورژانسی دارید قبلا این کارو انجام بدید.
اگر قراره مدارک فرزندتون که به ست قانونی نرسیده رو انجام بدید، وکالت نمیخواد ولی ترجمه شناسنامه جفتتون و کپی پاسپورتها رو هم همراه ببرید که نشون بدید نسبتتون رو. همسر حتما وکالت لازم داره.

بازم میگم برای پیکاپ ارمنستان وکالت مورد نیاز نیست.


چند نکته؛

برای تهیه کوریر سرتیفیکت باید برید توی اکانت سایت سفارتتون (ادامه رجستری رو انجام بدید)، میرسید به یه قسمتی که آفیسر از من مدارک خواسته، میرید اونجا و توی توضیحاتش ذکر میکنید چه مدارکی دارید ارسال میکنید [نام مدارک + پاس] چون توی ایمیل اول از همه میگه پاس رو بفرست پس جز چیزاییه که درخواست شده، حالا در کنار پاس ممکنه چیزهای دیگه هم ازتون بخواد که همونظور که گفتم ذکر میکنید. چند تا نِکست که بزنید، گزینه پرینت میاد. پرینت کنید دو صفحه است.

روش دریافت فرم کوریر در صورت خرابی سایت و رفع مشکل تیک نخوردن کادر اطلاعات شخصی؛

روش به این صورته که روی اون صفحه که باید تیک بزنید کلیک راست کنید و گزینه inspect رو بزنید. با نگه داشتن ماوس بر روی هر خط از کد، قسمتی که مربوط به آن است در صفحه سایت هایلایت میشود. کد قسمت کادر حاوی چک باکس پیدا شود و با رفتن به پایین ترین زیرشاخه که مربوط به چک باکس هست، کد مربوطه پیدا شده و عبارت disabled=”disabled” پاک شود. اینجوری تیک زده میشه و بعد send request و گرفتن فرم کوریر.

پیروز و موفق باشید