بخش پیگیری کیسهای مهاجرتی CEAC، با هدف پیگیری کیسهای غیر لاتاری (NVC) راه اندازی شده بود و کیسهای لاتاری تا قبل از دوره DV-2013 در این بخش شناسایی نمیشد. در ژانویه 2013 این امکان فراهم شد ولی با نواقص و محدودیتهایی که بعضی از آنها هنوز هم رفع نشده است؛ مهمترین آنها عدم شناسایی کیسهای لاتاری جدید تا اول ژانویه می باشد. ولی با این حال، CEAC بزرگترین منبع اطلاعاتی برای شناخت، تحلیل و پیش بینی وضعیت پرونده لاتاری است که در ادامه به نحوه استفاده از این سیستم و کاربردهای آن اشاره شده است.

نحوه پیگیری وضعیت کیس

کیسهای لاتاری در هر دوره، از بامداد روز اول ژانویه به وقت EST (ساعت 08:30 صبح به وقت تهران) در CEAC شناسایی می شود که می توانید با مراجعه به بخش پیگیری کیسهای مهاجرتی، از آخرین وضعیت کیس خود مطلع شوید:

? ابتدا وارد سایت ceac.state.gov شوید.

? سپس گزینه ی Check my visa application status را انتخاب نمایید.

? Visa Application Type بصورت پیشفرض IMMIGRANT VISA انتخاب شده است. (در غیر اینصورت به IMMIGRANT VISA تغییر دهید.)

? در صورت نمایش Select a location نیاز به انتخاب سفارت نیست. (اختیاری)

? اطلاعات خواسته شده را وارد نموده (کیس نامبر را بدون صفر وارد کنید مانند 2023AS1234) و وضعیت پرونده ی خود را مشاهده کنید. (کیس نامبر را بدون صفرهای پیشوند در قسمت Immigrant Visa Case Number وارد کرده و روی Submit کلیک کنید)

?مقدار عددی کپچا در کادر Enter the code as shown  برای تشخیص انسان از ربات رو کامل کنید.

? تمام کیسهای لاتاری در سیستم موجود است و در صورت عدم شناسایی کیس و دریافت پیام “Your search did not return any data” کیس نامبر را مجدداً و با دقت وارد کنید.

? کیسهای AOS (برندگان لاتاری ساکن آمریکا) از طریق این سیستم قابل پیگیری نیست.

اکنون موارد زیر را مشاهده خواهید کرد:

1. آخرین وضعیت عضو کیس
وضعیت اولین عضو کیس را نشان می دهد که با انتخاب سایر اعضا از لیست، می توانید جزییات وضعیت آن عضو را مشاهده کنید. برای مشاهده مفهوم هر وضعیت به مقاله (کدهای وضعیت به چه معنا هستند؟) مراجعه کنید.
موارد سبز رنگ، از دوره DV-2013 و موارد آبی رنگ، از دوره DV-2015 به بعد مورد استفاده قرار گرفته است و سایر عناوین در کیسهای لاتاری بکار نمیرود.

2. Immigrant Visa Case Number
در این قسمت بترتیب کیس نامبر، شماره عضو و سفارت مربوطه نوشته شده است.
* ذر وضعیت At NVC و In Transit فقط کیس نامبر قابل مشاهده است.

3. Case Creation Date (تاریخ تشکیل کیس)
در کیسهای لاتاری (DV)، این تاریخ همان تاریخ ثبت نام می باشد.

4. Status Updated Date (تاریخ آپدیت وضعیت)
آخرین تاریخ آپدیت کیس را نمایش می دهد.

5. توضیحات مربوط به وضعیت کیس
توضیحات این قسمت معمولاً در تمام کیسهای هر سفارت ثابت است.

6. لینک توضیحات تکمیلی
در این قسمت، لینک سایت سفارت مربوطه یا http://travel.state.gov قرار گرفته است.

7. خلاصه وضعیت اعضای کیس
در این قسمت لیست اعضای کیس قرار دارد که با کلیک روی عضو مورد نظر، جزییات و تاریخ آپدیت وضعیت آن عضو نمایش داده می شود.

* در موارد ترانسفر و …، هر عضو ممکن است چند بار در لیست اعضا تکرار شود. (با سفارتهای مختلف)

علت آپدیت کیس

هر اقدامی که از طرف سفارت و یا سازمانهای مربوطه در آمریکا، در سیستم کنسولی بر روی کیس شما انجام بگیرد، بلافاصله در CEAC منعکس شده و کیس آپدیت می شود.
بعضی از این آپدیتها ممکن است بطور غیر مستقیم از جانب شما باشد مانند تماس با سفارت یا KCC، ارسال مدارک و … که منجر به بررسی یا ویرایش کیس در سیستم کنسولی می شود. (از این طریق می توانید مطمئن شوید که به درخواست شما رسیدگی شده است.)
قبل از مصاحبه، روز مصاحبه و چند روز بعد از آن، کیس ممکن است چندین بار آپدیت شود که مربوط به پروسه اداری عمومی است و در اکثر کیسها اتفاق می افتد. همچنین در حین بررسی کیس و اعمال تغییرات (مثلاً در مصاحبه) ممکن است کیس در عرض چند دقیقه چندین بار آپدیت شود.
از بین این آپدیتها آنچه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، آپدیتهای انجام گرفته در دوره کلیرنس (مخصوصاً کلیرنسهای طولانی) می باشد. چون آپدیتهایی که در این دوره، پس از مدت طولانی و بدون دخالت شما انجام میگیرد، نشان دهنده این است که به کیس شما رسیدگی شده است و به احتمال زیاد در رابطه با پروسه کلیرنس می باشد.
البته توجه کنید رابطه مشخصی بین آپدیت کیس و کلیرنس وجود ندارد. ممکن است کیسی بدون آپدیت (تنها با آپیدت نهایی) کلیر شود و یا برعکس با چندین بار آپدیت، کلیر نشود.

تشخیص آپدیت کننده (سفارت / آمریکا)

شناسایی آپدیت کننده کیس در موارد کلیرنس بسیار اهمیت دارد، چون سفارت، به دلایل مختلف ممکن است کیس را آپدیت کند ولی آپدیتهای انجام گرفته از طرف آمریکا اکثراً در رابطه با کلیرنس می باشد. مخصوصاً آپدیتهای پی در پی سفارت و آمریکا بعد از مدت طولانی، ممکن است نشان دهنده اتمام کلیرنس باشد.
یکی از راههای تشخیص آپدیت کننده، مقایسه زمان آپدیت با ساعات کاری سفارت و سازمانهای آمریکاست که به علت اختلاف زمانی زیاد بین آمریکا و سفارتهای آنکارا، ابوظبی و ایروان این مورد تا حدودی قابل تشخیص است. همچنین آپدیت در روزهای تعطیلی سفارت یا آمریکا نیز به همین طریق آپدیت کننده را مشخص میکند. (البته احتمال خطا وجود دارد که بعداً بحث خواهد شد.)
در CEAC فقط تاریخ آپدیت نمایش داده شده و زمان دقیق آپدیت مشخص نیست، بنابرین برای استفاده از این روش، وضعیت کیس باید حداقل 2 بار در روز چک شود.

سفارتروز کاریساعت کاریتعطیلات رسمی
آنکارادوشنبه تا جمعه08:30 تا 17:30 (به وقت EEST / EET)https://tr.usembassy.gov/holiday-calendar/
ابوظبییکشنبه تا پنجشنبه08:00 تا 17:00 (به وقت GST)https://ae.usembassy.gov/holiday-calendar/
ایرواندوشنبه تا جمعه09:00 تا 18:00 (به وقت AMT)https://am.usembassy.gov/holiday-calendar/

اطلاعات مربوط به پرونده برندگان لاتاری از ژانویه هر سال مالی در سایت سیس ایمپورت می‌شود و تا قبل از ژانویه قابل بررسی نخواهد بود.