دریافت SSN یا Social Security Number

SSN شماره تامین اجتماعی یا کد ملی آمریکا

SSN شماره منحصر به هر فرد در آمریکاست که توسط دولت به افراد اختصاص داده میشود، مشابه کد ملی در ایران. این شماره به دولت کمک میکند درآمد و مزایای شما را رصد کند. این شماره همچنین توسط موسسات مالی یا سایر سازمان ها مانند مدارس و شرکت ها، اداره ثبت در زمان خرید یا اجاره ملک جهت شناسایی و احراز هویت شما استفاده میشود.
برنامه تامین اجتماعی در آمریکا مزایای زیادی از جمله برای افراد بازنشسته و اعضای خانواده شان، افراد ناتوان جسمی و از کار افتاده و خانواده شان، و اعضای خانواده افرادی که فوت شده اند دارد. اداره دولتی متولی تامین اجتماعی در آمریکا Social Security Administration (SSA) نام دارد.

برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا پس از ورود به آمریکا نیازی به اقدام جهت گرفتن SSN ندارند و این کد به همان آدرسی که گرین کارت تان ارسال میشود از طریق اداره تامین اجتماعی طی مدت دو هفته پس از ورودشان به آمریکا ارسال خواهد شد (این زمان ممکنه بین دو روز تا یک ماه متغیر باشه). اگر پس از یک ماه SSN به آدرستان ارسال نشد، با اداره تامین اجتماعی SSA تماس بگیرید.

کد ملی یا SSN شما سند هویتی شماست و باید با دقت از آن مراقبت کنید. SSN را تنها در اختیار افراد یا سازمان های مورد اعتماد قرار دهید. در صورت عدم نیاز به کارت ملی، آنرا با خود بیرون نبرید و در منزل نگهداری کنید.

مدارک لازم برای دریافت کارت SSN آمریکا

افرادی که مقیم کشور آمریکا می‌شوند، باید حداقل ۱۰ روز در خاک کشور آمریکا حضور داشته باشند تا اطلاعات SSA آنها بروز رسانی شود و بعد از گذشت ۱۰ روز خواهند توانست برای اخذ شماره تامین اجتماعی آمریکا اقدام کنند. برندگان لاتاری حدود دو هفته پس از اولین ورود به امریکا این کارت را دریافت می‌کنند که به آدرس پستی آنها ارسال خواهد شد ولی افراد غیرشهروند که به شکل قانونی وارد آمریکا شده‌اند و دارای مجوز کار وزارت امنیت داخلی آمریکا که به اختصار DHS گفته می‌شوند هستند، می‌توانند برای دریافت شماره تامین اجتماعی یا همان SSN درخواست دهند. تمام متقاضیان SSN بایستی اصل مدارک مورد نیاز در اداره تامین اجتماعی آمریکا را ارائه کنند. این مدارک عبارت است از:

  • وضعیت مهاجرت
    متقاضی جهت اثبات وضعیت مهاجرت خود لازم است تا فرم I-551، مجوز کار (I-766 EAD) و I-94 که سوابق ورود و خروج است را ارائه کنند.
  • مدارک لازم جهت واجد شرایط بودن کار
  • مدارک سنی
    متقاضیان می‌توانند اصل شناسنامه و یا پاسپورت خود را برای اثبات سن خود ارائه کنند.
  • مدارک هویتی
    برای مدارک هویتی می‌توان از مجوز کار، اطلاعات ورود و خروج در پاسپورت و یا کارت اقامت دائم استفاده کنند.

نحوه گرفتن SSN در آمریکا

ارائه درخواست برای دریافت SSN آمریکا، کامل رایگان است، ارائه درخواست به صورت حضوری و از نزدیک‌ترین اداره تامین اجتماعی (SSA) محل سکونت خود انجام می‌شود. متقاضیان برای ثبت درخواست لازم است تا فرم SS-5 را تکمیل کرده و اصل مدارک مورد نیاز که در بخش قبلی توضیح داده ایم را ارائه کنند.

متقاضیان می‌توانند به صورت آنلاین و از طریق سایت www.ssa.gov فرم SS-5 را نیز تکمیل کنند و صرفا جهت ارائه اصل مدارک مورد نیاز آن را از طریق پست به SSA یا اداره تامین اجتماعی آمریکا ارسال کنند. اما در نهایت برای تکمیل و انجام مصاحبه حضوری لازم است یک بار به یکی از مراکز SSA مراجعه نمایند.

دریافت کارت SSN

تمام متقاضیان که تمایل دارند تا کارت SSN خود را دریافت کنند در گام اول لازم است درخواست خود را به صورت آنلاین ارائه کنند. پروسه درخواست کارت SSN حتی پیش از مهاجرت و از کشور متقاضی هم می‌تواند شروع شود تا پس از رسیدن به خاک کشور آمریکا با مراجعه حضوری مراحل بعدی دریافت کارت SNN را انجام دهند.

کارت SSN تنها برای برندگان لاتاری و دانشجویانی که مجوز کار از DHS داشته باشند صادر می‌شود همچنین لازم به ذکر است که کسانی که بالای ۱۲ سال دارند نیاز است مصاحبه حضوری در اداره تامین اجتماعی یا SSA (Social Security Administration) انجام دهند. پس از ثبت درخواست، مصاحبه و ارائه مدارک مورد نیاز، ۲ تا ۳ هفته کاری طول خواهد کشید تا کارت SSN آماده و ارسال شود.

دلیل الزام داشتن کارت SSN

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد کارت تامین اجتماعی مانند کارت ملی و شماره تامین اجتماعی به مانند کد ملی است، بنابراین این اطلاعات، هویت شما را در دست دارد پس لازم است آن را در اختیار هر شخص و یا نهادی قرار ندهید. هر شهروند آمریکایی که اقامت دائم آمریکا را دارد و حتی دانشجویانی که در اقامت تحصیلی دارند، برای پیش برد و انجام امور اداری و شخصی در کشور آمریکا، الزامی است که کارت تامین اجتماعی را داشته باشد.

از کاربردهای کارت تامین اجتماعی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای دریافت و تمدید پاسپورت
  • برای گرفتن گواهینامه رانندگی
  • برای افتتاح حساب بانکی و دریافت کارت بانکی مانند کردیت کارت
  • برای ثبت درخواست وام فدرال
  • برای خرید یا اجاره مسکن
  • برای درخواست حقوق بیکاری
  • خرید موبایل و سیم‌کارت
  • واریز حقوق

محافظت از کارت SSN

حریم خصوصی در آمریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کارت SSN یک کارت هویتی و شخصی است و دزدیده شدن آن برای شهروندان آمریکایی یک خطر بزرگ محسوب می‌شود. بر همین اساس حفاظت از امنیت کارت SSN یا همان شماره تامین اجتماعی خیلی ضروری است. در صورتی که سارق اطلاعات شماره تامین اجتماعی فردی را در اختیار داشته باشد می‌توان به نام آن شخص حساب بانکی و یا سیم کار تهیه کند و اعمال سودجویانه خود را دنبال کند.

سعی کنید نکات امنیتی که در ادامه بدان اشاره می‌شود را به خاطر داشته باشید و از در اختیار قرار دادن اطلاعات شماره تامین اجتماعی خود برای افراد ناشناس خودداری نمایید.

  • از شماره تامین اجتماعی برای رمز های عبور مانند موبایل و کارت بانکی استفاده نکنید.
  • از افشای شماره تامین اجتماعی خود به دیگران اجتناب کنید.
  • هرگز کارت تامین اجتماعی را در کیف پول و یا کیف جیبی قرار ندهید. در صورتی که کارت شما به دست افراد سودجو بیافتند می‌تواند با استفاده از این کارت کلاهبرداری کند.
  • اسنادی که حاوی اطلاعات تامین اجتماعی شماست را در جای امن نگه‌داری نمایید.
  • از ارائه کارت SSN به سازمان‌هایی که به آن نیاز ندارند، اجتناب کنید.
  • به هیچ وجه کارت SSN را نبایست از طریق ایمیل، پیام یا تلفن به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

اولین اقدام افرادی که به آمریکا مهاجرت می‌کنند، گرفتن کارت SSN است، این کارت توسط برای تمام شهروندان آمریکایی الزامی است، الزام به داشتن این کارت به این دلیل است که دولت آمریکا بتواند درآمد، مالیات، خدمات درمانی و سایر این را رصد و کنترل کند.

به جز شهروندان آمریکا، برندگان لاتاری که افراد غیرشهروند و مقیم قانونی این کشور به حساب می‌آیند و اجازه کار از DHS را دارند، باید برای دریافت کارت تامین اجتماعی آمریکا درخواست دهند تا علاوه بر امکان استفاده از خدمات دولتی و غیردولتی آمریکا مثل افتتاح حساب بانکی و غیره، از مزایا و خدمات رفاهی و شهروندی این کشور در آینده نیز برخوردار شوند.

کارت SSN یکی از مهمترین اسناد هویتی افراد مقیم آمریکا محسوب می‌شود و متاسفانه امکان سرقت هویت و کلاهبرداری از دارندگان شماره تامین اجتماعی در آمریکا بسیار بالا است. به همین منظور افرادی که دارای این کارت هستند، ملزم به رعایت نکات امنیتی گفته شده در مقاله هستند.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0