کارنت شدن کیس چیست؟

پس ازتکمیل فرم DS-260 باید منتظر باشید تا کیس شما پراسس شود تا در جریان اداری قرار بگیرد سپس کارنت شود. کارنت شدن یعنی اعلام مجاز بودن کیس برای دعوت به مصاحبه در بازه زمانی مشخصی به بعد. هیچ ایمیل یا تماسی دریافت نخواهید کرد. برای کنترل وضعیت کیس تان باید ویزا بولتن ها را دنبال کنید. برای کنترل ویزا بولتن ها باید به سایت وزارت امور خارجه آمریکا (دسته بندی IV و نوع ویزای DV) یا صفحه آمار سایت مراجعه کنید.

برای مشاهده جدول کارنتی های ایران از سال ۲۰۱۱ تا کنون به صفحه آمار سایت، مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم کارنت شدیم؟

کارنت شدن کیس برندگان لاتاری در مجله اداره کنسولگری وزارت امورخارجه آمریکا با نام ویزا بولتن اعلام میشود. این مجله الکترونیکی معمولا اواسط هر ماه در وبسایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا قابل دانلود است. اگر ویزا بولتن ها را از دست بدهید در واقع مطلب مهمی را از دست نداده‌اید ولی اطلاع از کارنت شدن کیس تا حد زیادی به شما حس امیدواری منتقل میکند.

خب حالا چطور بفهمم کارنت شدم!

برای مثال کیس شما ۲۷۰۰ است. برای شروع اینجا کلیک کنید. این بخشی از سایت امور خارجه است که ویزا بولتن ها در این قسمت منتشر می شوند.

برای مشاهده اولین ویزا بوالتن سال مالی ۲۰۲۳ که در ماه اگست به نام ویزا بولتر سپتامبر منتشر میشود مطابق تصویر زیر عمل کنید.

حالا صفحه جدید ویزا بولتن سپتامبر باز میشود به انتهای صفحه ان مراجعه کنید. به بخشی مانند تصویر زیر خواهید رسید.

در این بخش اسیا تا کیس نامبر ۲۸۰۰ کارنت شده است. اول مثال گفتم که کیس نامبر شما مثال ۲۷۰۰ است. ولی دقت کنید که ایران در این بخش محدود شده و تا کیس نامبر ۲۵۰۰ برای اکتبر کارنت شده است یعنی کیس شما هنوز کارنت نشده و نمیتوانید برای ماه اکتبر به مصاحبه دعوت شوید و باید منتظر ویزا بولتن بعدی (اکتبر) باشید تا احتمالا برای ماه بعدتر یعنی نوامبر احتمالا کارنت خواهید شد.

خب چه کاریه چرا ایران رو کارنت نمیکنن با اسیا و انقد محدودیت براش قائل میشن؟!
سوال خوبی بود. به دلیل ثبت نام بالای ایران و کشورهایی مانند نپال و الجزایر و مصر … این کشورهای تعداد بالایی از برندگان را شامل میشوند. اگر سرعت کارنت این کشورها کنترل نشود باعث میشود حجم بالایی از ویزاها را از آن خود کنند و کشورهایی که برنده کمتری دارند شانس کمتری برای صدور ویزا داشته باشند چون قطعا بدون کنترل سرعت کارنتی ویزا قبل از پایان سال مالی به اتمام خواهد رسید. برای جلوگیری از این اتفاق و جلوگیری از پر شدن سقف ویزا توسط چند کشور پر متقاضی این رویه کنترل کارنتی اتخاذ شده است که بسیار هوشمندانه است. این کار باعث می شود تمام کشورها به توزیع عادلانه ای از ویزا برسند.

اولویت کارنت شدن کیس برندگان لاتاری

اولویت با کیس های با عدد پایین تر است یعنی اگر کیس یک برنده لاتاری 20XXAS00002852 باشد به این معناست که 2852مین برنده لاتاری در آسیا است و به همین ترتیب کارنت خواهد شد 

اولویت دعوت به مصاحبه برندگان لاتاری

بعد از کارنت شدن کیس و اعلام سفارت به کی سی سی و اعلام وقت خالی برای مصاحبه های لاتاری کی سی سی نامه دعوت را طبق کارنتی و اصولا بر اساس کیسنامبر ارسال می کند و پرونده را به سفارت انتقال خواهد داد. نامه دوم دعوت به مصاحبه (2NL) جایگزین نامه اول (1NL یا همان برگه قبولی)‌ خواهد شد. البته این به معنای دریافت نامه ی کاغذی نیست. شما باید در بازه های زمانی هفتگی ایمیل و تاپیک آمار انجمن برندگان لاتاری در تلگرام را چک کنید. بعد از دریافت نامه دوم و تعیین وقت سفارت باید برای مصاحبه در یکی از سفارت های آمریکا و انجام امور پزشکی و مدیکال برنامه ریزی کنید. معمولا از زمان دعوت به مصاحبه تا خود مصاحبه یک ماه فاصله است، این میزان از یک هفته تا دو ماه متغیر است.