ایران در رتبه‌بندی «قوی‌ترین» پاسپورت‌های جهان در جایگاه ۱۹۰ از ۱۹۹ کشور قرار گرفت

مؤسسه مشاوره مالی «نومَد کپیتالیست»، Nomad Capitalist، در رتبه‌بندی جدید خود پاسپورت سوئیس را به عنوان «قوی‌ترین» پاسپورت در سراسر دنیا معرفی کرده و پاسپورت ایران را در رتبه ۱۹۰ از ۱۹۹ کشور قرار داده است. این مؤسسه اعلام کرد که پاسپورت‌های ایرلند و پرتغال نیز به ترتیب در رتبه دوم و سوم این رده‌بندی قرار دارند.

تا قبل از سال ۱۳۵۷ ایران و در دوره محمدرضاشاه پهلوی، شهروندان ایرانی می‌توانستند بدون روادید به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنند. به نوشته روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۷ یعنی تنها ۹ ماه پیش از وقوع انقلاب اسلامی، مسافرت برای ایرانی‌ها به تمام کشورهای اروپا جز کشورهای اروپای شرقی و سوییس و اتریش، بدون ویزا امکانپذیر بود. مسافران ایرانی برای سفر به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و همه کشورهای آمریکای لاتین حتماً باید ویزا می‌گرفتند. همچنین مسافران ایرانی از میان کشورهای آفریقایی، برای سفر به اتیوپی، مراکش و تونس نیازی به ویزا نداشتند. تایلند، سنگاپور، فیلیپین، کره جنوبی ، هند، اندونزی، هنگ‌کنگ و ژاپن هم از مسافران ایرانی ویزا نمی‌خواستند

۲۰۱۲ – گذرنامه ایرانی یکی از بی‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان بود و در بین امتیازبندی ۰ تا ۱۰۰، ایران در رتبه ۱۲۰ قرار داشت.

۲۰۱۳ – در این سال، اعتبار گذرنامه ایران، کمی بهبود یافت و ایران به رده ۱۰۰ صعود کرد.

۲۰۱۴ – طبق گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا ارزش گذرنامه ایران بعد از کره شمالی قرار گرفت و جزو بی اعتبارترین گذرنامه‌های جهان محسوب شد.

۲۰۱۵ – روزنامه «واشینگتن پست» با انتشار گزارشی به رتبه‌بندی تازه انجام شده از سوی شرکت مشاوره مالی «آرتون کپیتال» اعلام کرد که اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه ۱۵۰را در سال جاری میلادی کسب کرده‌است و ایرانیان برای سفر به ۸۰ کشور جهان نیازی به ارائه ویزا ندارند.

۲۰۲۲ – بر طبق اعلام سایت Henley ایران فقط با اجازه ورود به 42 کشور جهان که برخی از آنها اصلاً جای مناسبی برای تحصیل و یا گردشگری نیز نیستند در رتبه 107 این لیست و هم تراز با لبنان، سریلانکا و سودان قرار گرفته است.

‼️کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران 2022

در آخر لیست 42 کشوری که میتوانید به راحتی به آنجا سفر کنید؛

ایرانیان بدون ویزا به کدام کشورها می‌توانند سفر کنند؟
شهروندان کشور ایران می‌توانند بدون ویزا و با داشتن پاسپورت یا گذرنامه به کشورهای زیر پس از تهیه بلیط هواپیما خارجی برای تعداد روزهای مشخصی سفر کنند:

قزاقستان برای مدت ۱۴ روز
گرجستان برای مدت ۴۵ روز
ترکیه برای مدت ۹۰ روز
عراق برای مدت ۳۰ روز
مالزی برای مدت ۱۴ روز
ارمنستان برای مدت ۹۰ روز
دومینیکا برای مدت ۲۱ روز
هائیتی برای مدت ۹۰ روز
سورینام برای مدت ۹۰ روز
ونزوئلا برای مدت ۱۵ روز
میکرونیزیا برای مدت ۳۰ روز

❗️کشورهای آسیایی بدون ویزا برای ایرانیان؛
کامبوج – ماکائو – مالزی – مالدیو – نپال – سری لانکا – تیمور شرقی – قطر

❗️کشورهای آفریقایی بدون ویزا برای ایرانیان؛
جزیره کیپ ورد – جزایر قمر – گینه بیسائو – کنیا – ماداگاسکار – موریتانی – موزامبیک – رواندا – سنگال – جزایر سیشل – سیرالئون – سومالی – تانزانیت – توگو – اوگاندا – زیمباوه

❗️کشورهای اقیانوسیه بدون ویزا برای ایرانیان؛
جزایر کوک – جزیره میکرونزی – نیووی – جزایر پائولو – ایالت ساموآ – تووالو

❗️کشورهای خاورمیانه بدون ویزا برای ایرانیان؛
ارمنستان – آذربایجان – گرجستان – لبنان – قطر – سوریه – ترکیه – عمان – عراق

5 کشور باقی مانده نیز از مناطق کارائیب و آمریکا هستند: دومینیکا – هائیتی – بولیوی – اکوادور – ونزوئلا