برای مصاحبه در سفارت آمریکا چگونه حاضر شویم و به چه نکاتی دقت داشته باشیم؟

اگر میخواهید برای مصاحبه به سفارت امریکا در آنکارا، ابوظبی و یا هر شهر دیگری بروید، نکاتی وجود دارد که ممکن است با رعایت آنها بتوانید راحت‌تر ویزای خودتان را دریافت کنید.

۱) سالن انتظار سفارت یک محیط کاملا کنترل شده است که توسط دوربین و میکروفن‌های مخصوص تمام اعمال و حرف‌های مصاحبه شوندگان، دیده و شنیده میشود. سعی کنید از گفتن مسائل غیر ضروری و حرکات اضافی که باعث پایین آمدن وجهه شما شود خودداری فرمایید.

۲) اگر مرد هستید از کت و شلوار، پیراهن و کراوات بسیار رسمی استفاده کنید. رسمی بودن لباس شما بسیار اهمیت دارد. سعی کنید ریش و سبیل خود را اصلاح کنید و موهایتان هم کاملا مرتب باشد. اگر خانم هستید بهتر است از کت و دامن و یا کت و شلوار رسمی استفاده کنید و پیراهن شما یقه دار باشد. مدل موی شما و آرایشتان نباید مانند زمانی باشد که به مهمانی میروید بلکه باید کاملا رسمی و ساده باشد. رنگ لباس‌ها هم پیشنهاد میکنم طوسی، سرمه‌ای و یا یک رنگ رسمی باشد و البته اگر مسلمان هستید سعی کنید از روسری استفاده کنید مشکلی ندارد فقط شما مسلمان نیستید!

۳) وقتی‌ که شما را برای مصاحبه خواستند، باید کاملا صاف، مرتب و با فاصله کمی از جلوی پیشخوان بایستید. نباید خم شوید و سرتان را به شیشه کابین نزدیک کنید. چرا که در پایین شیشه کابین، بلندگو و میکروفنی نصب شده است که شما براحتی صدای افسر را میشنوید و برای اینکه او هم صدای شما را بشنود نیازی به جلو رفتن و یا بلند صحبت کردن نیست.

۴)هرگز سخن مصاحبه کننده را قطع نکنید و اگر دو نفر هستید هرگز وسط حرف یکدیگر نپرید. اگر از یکی از شما سوالی پرسیده شده است حتما اجازه دهید که خود او به سوال پاسخ دهد و وقتی تمام شد اگر واقعا نکته‌ای هست که شما باید اضافه کنید بگویید. وقتی سوالی از شما پرسیده میشود کمی مکث کنید و بعد جواب دهید. شما باید بسیار خونسرد باشید و فکر کنید که دارید با یکی از همکارانتان صحبت میکنید. اگر از شما مدرکی میخواهد و آن مدرک درون پاکت همراه شما است، عجله نکنید و محتویات آن پاکت را بیرون نریزید. بلکه با آرامش و خونسردی آن مدرک را پیدا کنید و به او بدهید. حتی اگر مقداری طول بکشد هیچ مانعی ندارد. شما باید واقعا خونسرد و آرام باشید. مورد بوده و از اون عقب پاشده پریده وسط مصاحبه یه نفر دیگه… ” خانم مدارک مارو نگرفتی!!! ” افیسر؛ لطفا بشینید سر جاتون…چرا من باید مدارک شمارو بگیرم! خخخ

۵) به سوال‌هایی که میکند دقت کنید و جواب مربوط بدهید و شروع به گفتن زندگی‌نامه خودتان نکنید. اگر موضوعی نیاز به توضیح بیشتر دارد از او سوال کنید که میخواهید توضیح بدهم یا خیر. حتما فقط مدارکی را که از شما میخواهند ارائه دهید، مدارک بیشتر از آنچه خواسته اند هیچ کمکی به شما نمیکند. مورد بوده خانم بچه درس خون امیرکبیر بوده به زور می‌خواسته به آفیسر سی وی بده یا اینکه برای محکم کاری مورد بوده اسپانسر داده بعدشم ای پی شده!

۶) سعی کنید در تمامی وقت مصاحبه خود لبخند بر لبتان باشد و حتی اگر مصاحبه کننده چندان خوش اخلاق نبود شما به او لبخند بزنید. این عمل در آمریکا نشانه احترام به طرف مقابل است. این یکی رم بگم مورد بوده از شدت استرس زده زیر گریه و در نتیجه ای پی شده، خداشاهده ما هدفمون تمسخر ملت نیست کمی آروم و ریلکس خبری نیست بابا کلید بهشت نمیدن هاااا… الان اون آفیسر راجع به ایرانیا چی فکر میکنه به فکر خودتون نیستید جهنم کمی مراعات بقیه رو بکنید…

? این پست خلاصه ای از تجربیات و توصیه‌های یکی از دوستانی است که پیش‌تر به مصاحبه رفته‌اند و کمی دخل و تصرف خودم بود یا هست. در خصوص بند دوم هیچ ضرورتی به رعایت پوشش خاصی نیست و این صرفا یک پیشنهاد است.