تفاوت سفارتخانه و کنسولگری چیست؟

سفارتخانه نمایندگی یک دولت در کشور دیگر است که به ریاست یک سفیر در کشور دیگر تاسیس می‌شود. هر کشور فقط یک سفارتخانه و یک سفیر دارد که معمولا در پایتخت آن کشور قرار گرفته است. وظیفه اصلی یک سفارت حفاظت از منافع کشور میهمان، مشاوره و رایزنی با کشور میزبان در مورد مسائل مختلف است. لازم به ذکر است بیشتر سفارتخانه ها در روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند ولی نه همه آنها. اما کنسولگری‌ها کار سیاسی انجام نمی‌دهند و به کارهای تجاری و اقتصادی و تنظیم امور اتباع کشور خود در کشور مقابل مشغول هستند.

یک کشور ممکن است چندین کنسولگری در کشور دیگر داشته باشد که در شهرهای مختلف آن واقع شده باشد. صدور یا تمدید گذرنامه، تأیید اسناد کشور متبوع در کشور میزبان، صدور شناسنامه برای تازه متولدان، خدمات حقوقی، مانند پذیرش وکالت‌نامه و فرستادن آن به کشور مقصد، امور دانشجویی، و خدمات مورد نیاز بازرگانان، از جمله وظایف مأموران کنسولی است.

تفاوت سفیر و کنسول

یک کنسول از یک سفیر متمایز بوده و هر کدام دارای وظایف متفاوتی می باشند اما هر دوی آن ها از یک نوع مصونیت برخوردار هستند. در واقع می توان گفت از یک کشور در کشور دیگر فقط و فقط یک سفیر می تواند وجود داشته باشد. سفیر به وسیله دولت کشورش به کشور میزبان معرفی می شود و وظایف آن مرتبط با روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. تعداد کنسول ها در کشورمیزبان می تواند بیشتر از یک نفر باشد. به این صورت که هر کشور می تواند در چندین شهر اصلی کشور میزبان کنسول های مختلفی داشته باشد. وظیفه کنسول حول محور امور بروکراسی می چرخد و در زمینه کمک به شهروندان خود که در کشور میزبان زندگی می کنند و یا سفر کرده اند، فعالیت می کند. شایان ذکر است که کنسول به شهروندان کشور میزبان نیز جهت زندگی و سفر به کشور خود نیز مشاوره می دهد.

وظایف کنسولگری چیست؟

وظایف اصلی یک کنسولگری عبارت اند از :

  • محافظت از منافع شهروندانشان که به طور موقت یا دائم ساکن کشور میزبان هستند.
  • صدور ویزا برای شهروندان آن کشور که قصد سفر به کشور کنسولگری را دارند.
  • صدور گذرنامه برای شهروندان خود
  • تمدید گذرنامه برای شهروندان خود

ترویج تجارت در کنسول‌گری

در واقع، نقش اصلی کنسولگری ها ترویج تجارت است. بیشتر فعالیت ها و روابط آنها در ارتباط با شرکت‌‌های سرمایه گذاری و واردات و صادرات کالا و خدمات چه از داخل به کشور خود و چه خارج از کشور میزبان، خلاصه می شود.

دفاتر کنسول ممکن است با دستور سفیر به آن کنسولگری وظیفه ای همچون جمع آوری اطلاعاتی از کشور تعیین شده را نیز به عهده بگیرد. این امر در حیطه وظایف کنسولگری نیست اما در صورت صدور دستور توسط سفیر آن کشور، کنسولگری باید آن را بپذیرد.